BIG BANG NEWS
RESEARCH, TECHNOLOGY, SCIENCE, DIACHRONIC NEWS, COMMENTS, ,SPORTS,MUSIC,SKY AND STARS,AND MUSH MORE.

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή 6 Σεπτεμβρίου 2015

GREECE ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ ΑΙΣΧΟΣ ΝΤΡΟΠΗ!

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στις αρχές του καλοκαιριού στάλθηκε στις υπηρεσίες του αεροδρομίου Σαντορίνης ένα e-mail από Αυστραλό τουρίστα. Είχε επισυνάψει μια φωτογραφία από τρύπα που εντόπισε σε γυψοσανίδα στην αίθουσα αναχωρήσεων και έγραψε ότι προσφέρεται ο ίδιος να καλύψει τα έξοδα επισκευής. Από το αεροδρόμιο τον ευχαρίστησαν και εξήγησαν ότι δεν χρειάζεται να βοηθήσει. Η ζημιά αποκαταστάθηκε λίγες ημέρες αργότερα, όταν εγκρίθηκε η δαπάνη από τα κεντρικά της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
 
Στους καλοκαιρινούς μήνες αεροδρόμια σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς σαν κι αυτόν αναδεικνύουν τις ελλείψεις τους: γερασμένες εγκαταστάσεις, ανεπαρκείς χώροι και γραφειοκρατικά εμπόδια που δυσχεραίνουν τις πιο απλές επισκευές. Η «Κ» επισκέφθηκε τα αεροδρόμια της Σαντορίνης και της Κέρκυρας, κατέγραψε την ταλαιπωρία των επιβατών, συνάντησε υπαλλήλους στα όρια της εργασιακής εξουθένωσης και βρήκε μακέτες και σχέδια επεκτάσεων που δεν εφαρμόστηκαν ποτέ.
 
Η πίστα του αεροδρομίου Σαντορίνης μοιάζει με μπαλκόνι στο Αιγαίο. Πίσω από τα τρία σταθμευμένα αεροσκάφη ουρανός και θάλασσα σμίγουν στον ορίζοντα.
 
 
Στην αίθουσα αναχωρήσεων όμως η εικόνα δεν είναι το ίδιο ειδυλλιακή.
 
 
Δεκάδες τουρίστες που περιμένουν να παραλάβουν τις κάρτες επιβίβασης σχηματίζουν ουρά που κάποιες στιγμές βγαίνει εκτός του κτιρίου και φτάνει μέχρι το πεζοδρόμιο. Από τις δύο μαγνητικές πύλες ελέγχου των χειραποσκευών λειτουργεί για μεγάλο μέρος της ημέρας μόνο η μία.
 
Αντίστοιχες είναι οι συνθήκες και στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας. Τα τουριστικά λεωφορεία τροφοδοτούν διαρκώς την αίθουσα διεθνών αναχωρήσεων. Είναι Σάββατο, μια από τις πιο δύσκολες ημέρες της εβδομάδας σε φόρτο εργασίας. Μέσα σε μία ώρα δέκα αεροπλάνα θα απογειωθούν από εδώ –κάποια με διαφορά πέντε λεπτών- με προορισμούς σε Αυστρία, Γερμανία, Ιταλία, Μ. Βρετανία και Τουρκία. Ενας υπάλληλος του αεροδρομίου με τη βοήθεια τουριστικών πρακτόρων προσπαθεί σαν τροχονόμος να κατευθύνει το πλήθος. Ο κόσμος είναι τόσο πολύς και οι χώροι τόσο περιορισμένοι που σύντομα σχηματίζονται οκτώ διαφορετικές ουρές που μπλέκονται μεταξύ τους, μπλοκάροντας κάθε δίοδο.
 
 
«Περιμένεις στο check in, περιμένεις ξανά για να δώσεις τις βαλίτσες σου στο σκάνερ και μετά στήνεσαι πάλι στην ουρά για έλεγχο. Δεν είναι σύγχρονο αεροδρόμιο αυτό» λέει ο Παντελής Πέππας, καθώς σπρώχνει κάθιδρος ένα καρότσι με έξι βαλίτσες. Πετάει για Βερολίνο και ανησυχεί μήπως χάσει την πτήση.
 
Τα προβλήματα δεν είναι άγνωστα στις αρμόδιες υπηρεσίες. Τον Απρίλιο του 2008 ο τότε γενικός γραμματέας Τουρισμού Σπύρος Ευσταθόπουλος δήλωνε σε συνέντευξη Τύπου: «υπάρχουν αεροδρόμια στα οποία οι ελεγκτές εντόπισαν αδυναμίες και παραλείψεις σε επίπεδο υποδομών, λειτουργιών, καθαριότητας και υγιεινής». Φέτος, στις 13 Αυγούστου, το κυβερνητικό συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής ενέκρινε την παραχώρηση 14 περιφερειακών αεροδρομίων (συμπεριλαμβανομένων της Σαντορίνης και της Κέρκυρας) στην κοινοπραξία Fraport AG- Slentel Ltd.
 
Εδώ και χρόνια πάντως στελέχη της τοπικής αυτοδιοίκησης και παράγοντες του τουρισμού ζητούσαν με επιστολές τους προς την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και τα αρμόδια υπουργεία να αλλάξει αυτή η εικόνα. «Εχουμε κάνει αλλεπάλληλες διαμαρτυρίες» αναφέρει ο Νικόλαος Νομικός, πρόεδρος του εμποροεπαγγελματικού συλλόγου Θήρας. «Τα αεροδρόμια είναι η πύλη μας, η πρώτη και τελευταία εντύπωση των επισκεπτών και δεν πρέπει να δίνουν τη χειρότερη εικόνα».
 

Μελέτες που έμειναν και πάλι στα συρτάρια

Στον προθάλαμο του γραφείου του αερολιμενάρχη Σαντορίνης στέκει μια ξύλινη μακέτα. «Ετσι θα ήταν οι εγκαταστάσεις μας» λέει ο Ηλίας Τανισκίδης που μετράει σχεδόν δύο δεκαετίες ως αερολιμενάρχης.
 
 
Οταν ανέλαβε οι κτιριακές εγκαταστάσεις βασίζονταν σε αρχιτεκτονικά σχέδια που εκπονήθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του ’80. Ακολούθησε μια μικρή επέκταση της αίθουσας αναχωρήσεων κατά 300 τ.μ. προς την πλευρά του πεζοδρομίου και η κατασκευή της αίθουσας αφίξεων. Οι διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες του αεροδρομίου όμως δεν καλύπτονταν.
 
Η ΥΠΑ ανέθεσε στις αρχές του 2000 στην εταιρεία IBI Group Ltd την εκπόνηση μελέτης για τις προοπτικές ανάπτυξης του αεροδρομίου. Η εικόνα που κατέγραψαν τότε οι μελετητές δεν διέφερε πολύ από τη σημερινή. «Το υφιστάμενο κτίριο, σχεδιασμένο να εξυπηρετεί 150 επιβάτες την ώρα αιχμής ανά κατεύθυνση, εξυπηρετεί σήμερα περισσότερους από 400 επιβάτες», έγραφαν. «Το δάπεδο στάθμευσης μπορεί να εξυπηρετήσει τρία αεροσκάφη ανά ώρα, ενώ οι απαιτήσεις το 2001 ήταν τουλάχιστον για 5 αεροσκάφη στην ώρα αιχμής». Αρχικά οι μελετητές πρότειναν μεταξύ άλλων διπλασιασμό των χώρων διακινήσεων επιβατών, επέκταση του υφιστάμενου κτιρίου και κατασκευή νέου κτιρίου 6.000 τ.μ. για προορισμούς εντός και εκτός συνθήκης Σέγκεν. Η δημοπράτηση του έργου όμως δεν έγινε ποτέ. Οπως λέει ο κ. Τανισκίδης όλα πάγωσαν μετά τις εκλογές του 2004.
 
«Εάν προχωρούσε το σχέδιο, θα είχαμε σήμερα μια πίστα που θα χωρούσε 16 αεροπλάνα και νέο κτίριο τριών ορόφων και 13.500 τ.μ. αντί των 3.500 τ.μ. που έχουμε σήμερα» λέει ο αερολιμενάρχης. Βρισκόμαστε στο μπαλκόνι του γραφείου του. Μπροστά μας απλώνεται η πίστα του αεροδρομίου. Σε κανένα σημείο της δεν έχει διαγράμμιση. «Σε κάποιο βαθμό αυτό μας εξυπηρετεί», λέει. «Εάν υπήρχαν διαγραμμίσεις θα χωρούσαν μόνο πέντε αεροπλάνα».
 
Σχέδια επεκτάσεων που δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ έγιναν και για το αεροδρόμιο της Κέρκυρας. Οι υπάρχουσες κτιριακές εγκαταστάσεις εκεί φτάνουν τα 7.500 τ.μ. και το master plan προέβλεπε διπλασιασμό τους μέχρι το 2030. «Οι υποδείξεις έμειναν στο συρτάρι. Το λιγότερο που θα μπορούσε να γίνει θα ήταν μία ακόμη αίθουσα 1.200 τ.μ. για διεθνείς αναχωρήσεις» λέει ο πρόεδρος του συλλόγου Υπαλλήλων Πολιτικής Αεροπορίας Κέρκυρας, Γιώργος Μαυρωνάς.
 
 
«Δεν χρειάζονται πολυτελείς εγκαταστάσεις. Πρέπει όμως να γίνουν παρεμβάσεις εάν θέλουμε ένα αεροδρόμιο που θα εξυπηρετεί τους επιβάτες με αξιοπρέπεια».
 
Η διοίκηση της ΥΠΑ αρνήθηκε να απαντήσει στα ερωτήματα της «Κ». Βάσει της σύμβασης παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων η κοινοπραξία Fraport AG- Slentel Ltd έχει δεσμευτεί στην υλοποίηση επενδύσεων που θα προσεγγίζουν τα 330 εκατομμύρια ευρώ την πρώτη τετραετία, ενώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης (40 χρόνια) θα φτάσουν το 1,4 δισ. Εκπρόσωποι των εργαζομένων στα αεροδρόμια, τουριστικοί πράκτορες και στελέχη της τοπικής αυτοδιοίκησης μιλούν για πολυετή απαξίωση των περιφερειακών αεροδρομίων. Λένε στην «Κ» ότι είναι κερδοφόρα και ότι θα μπορούσαν –εφόσον τα ίδια διαχειρίζονταν τα έσοδά τους και όχι η ΥΠΑ- να προβούν στις απαραίτητες ανακαινίσεις χωρίς να προχωρήσει η ιδιωτικοποίησή τους.
 
Η Αννα Καμμή, τουριστικός πράκτορας και δημοτική σύμβουλος της αντιπολίτευσης στη Μύκονο με την Κίνηση Ενεργών Πολιτών Μυκόνου κάνει λόγο για ευθύνες των κυβερνήσεων που δεν αξιοποίησαν τους πόρους των αεροδρομίων για να βελτιώσουν την εικόνα των εγκαταστάσεων. «Τα έσοδα από αυτά, τα οποία είναι τεράστια, είναι ανταποδοτικά και αντί να εγγράφονται στον κρατικό προϋπολογισμό ξεκάθαρα πηγαίνουν στην μαύρη τρύπα του χρέους», λέει. Παράλληλα εκφράζει την ανησυχία της ότι ενδεχόμενη αύξηση των τελών των αεροδρομίων μπορεί να απομακρύνει τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους (low cost) από ακριβούς προορισμούς. Αυτή την εβδομάδα η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων που αντιδρά στην ιδιωτικοποίηση αποφάσισε να πραγματοποιήσει μετά τις εθνικές εκλογές τοπικό δημοψήφισμα για την παραχώρηση των αεροδρομίων.
 
Γραφειοκρατικά εμπόδια
 
Σήμερα απλά προβλήματα δεν αντιμετωπίζονται άμεσα λόγω γραφειοκρατίας. Οποιοδήποτε λειτουργικό έξοδο –ακόμη και για προμήθεια χαρτιού υγείας- πρέπει να εγκριθεί από τις κεντρικές υπηρεσίες στην Αθήνα. Η διαδικασία μπορεί να κρατήσει λίγες ημέρες ή και να ξεπεράσει τους δύο μήνες. Γι’ αυτό και οι τουαλέτες σε Κέρκυρα και Σαντορίνη παρουσιάζουν κατά καιρούς βλάβες και έντονη δυσοσμία. Στη Μύκονο η ετήσια πίστωση για χαρτί υγείας υπολογίζεται στα 2.000 ευρώ. Οι περισσότεροι προμηθευτές όμως δεν δέχονται να συνεργαστούν με το αεροδρόμιο και να ρισκάρουν να καθυστερήσει πολλούς μήνες η εξόφλησή τους από το δημόσιο. Γι' αυτό και οι ανάγκες καλύπτονται μερικώς από δωρεές επιχειρηματιών του νησιού και του σωματείου ξενοδόχων.
 
Τουαλέτες στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας.
 
«Είναι αδιανόητο να μην καλύπτουν τα αεροδρόμια πρώτες ανάγκες για βρύσες ή χαρτί υγείας» λέει ο Δημήτρης Διαβάτης πρόεδρος Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων Κέρκυρας. Πρόσφατα οι τουριστικοί πράκτορες του νησιού πλήρωσαν για να μπει φρέον στα κλιματιστικά του αεροδρομίου (τα οποία δεν λειτουργούσαν επί 1,5 ημέρα τον Ιούλιο). Πέρυσι κάλυψαν τα έξοδα βαψίματος της εξωτερικής περίφραξης. Αντίστοιχα τον Αύγουστο στη Μύκονο η δημοτική αρχή ανέλαβε να αποφράξει το αποχετευτικό σύστημα του αεροδρομίου. «Από τις τέσσερις βάνες απάντλησης λυμάτων δούλευε μόνο η μία τον Δεκαπενταύγουστο. Είχε φράξει ο αγωγός και έγινε υπερχείλιση», λέει ο αντιδήμαρχος Μυκόνου Μιλτιάδης Ατζαμόγλου.
 

Ανησυχία για αντίκτυπο στον τουρισμό

Πέρυσι το αεροδρόμιο της Σαντορίνης είχε 13.000 κινήσεις αεροσκαφών, ενώ φέτος έχει ξεπεράσει τις 15.000 κινήσεις. Φέτος για πρώτη φορά συνδέθηκε απευθείας με Λίβανο. Το βάρος της εξυπηρέτησης όμως πέφτει σε υποστελεχωμένες υπηρεσίες. Το αεροδρόμιο του νησιού διαθέτει έξι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, ενώ ο αερολιμενάρχης λέει ότι θα χρειάζονταν δέκα. «Δεν υπάρχει δυνατότητα χορήγησης αδειών μέσα στο καλοκαίρι και τα ρεπό δίνονται στο ελάχιστο δυνατό», αναφέρει ο κ. Τανισκίδης.
 
 
«Ολοι οι υπάλληλοι της πολιτικής αεροπορίας κάνουν υπεράνθρωπες προσπάθειες για να αντεπεξέλθουν στον δυσανάλογο με τις υποδομές του αερολιμένα όγκο επιβατών και αεροσκαφών». Τα τελευταία χρόνια στο πλαίσιο της κινητικότητας έχασε τους δύο διοικητικούς υπαλλήλους. Ο ένας μετατάχθηκε στην αστυνομία και η άλλη στο κέντρο υγείας.
 
Στην Κέρκυρα το γραφείο πληροφοριών του αεροδρομίου στελεχώνεται με μία υπάλληλο αν και το αεροδρόμιο λειτουργεί και τη νύχτα. Στη Μύκονο -το αεροδρόμιο της οποίας περιλαμβάνεται στη λίστα των ιδιωτικοποιήσεων- ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Κουκάς κατάφερε πρόσφατα να δώσει μια μικρή ανάσα στους τέσσερις ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. «Βρήκαμε μέσω χορηγών ένα σπίτι για να μένει δωρεάν κοντά στο αεροδρόμιο και μας στάλθηκε ένας επιπλέον ελεγκτής από την ΥΠΑ», λέει.
 
Η ασφάλεια
 
Η υποστελέχωση πλήττει και το κομμάτι της ασφάλειας. Η ΥΠΑ δεν έχει ολοκληρώσει διαγωνισμό για την κάλυψη των θέσεων στον έλεγχο των χειραποσκευών και η ολιγομελής αστυνομία των νησιών καλύπτει πόστα που σε άλλα διεθνή αεροδρόμια αναλογούν σε ιδιωτικές εταιρείες ασφαλείας. Αστυνομικός στη Μύκονο αναφέρει ότι βάσει του εθνικού κανονισμού της ΥΠΑ προβλέπεται να υπάρχουν καθημερινά σε όλες τις βάρδιες 36 αστυνομικοί στο αεροδρόμιο όταν η δύναμη της ΕΛ.ΑΣ. για όλο το νησί φτάνει τα 45 άτομα. «Αναγκαστικά από εμάς διατίθενται 20 άνθρωποι», λέει στην «Κ» ο αστυνομικός που μίλησε με τον όρο της ανωνυμίας. Αντίστοιχοι είναι οι αριθμοί και στη Σαντορίνη όπου σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. μέσα στον Αύγουστο συνελήφθησαν 50 πρόσφυγες και μετανάστες -ανάμεσά τους και διακινητές- που αποπειράθηκαν να ταξιδέψουν αεροπορικώς με πλαστά έγγραφα στη Δυτική Ευρώπη.
 
Χάος το καλοκαίρι
 
Υπό αυτά τα δεδομένα, ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, Αλέξανδρος Λαμνίδης, χαρακτηρίζει την κατάσταση στα περιφερειακά αεροδρόμια «χαώδη κατά τους καλοκαιρινούς μήνες». «Χρειάζονται καινούργιες επενδύσεις», λέει.
 
Κατά καιρούς, ιδιωτικά τζετ ή αεροπλάνα που θα έπρεπε να σταθμεύσουν για μερικές ώρες ή λίγες νύχτες στη Μύκονο δεν μπορούν να διανυκτερεύσουν στο νησί λόγω έλλειψης χώρου. Αναγκαστικά φιλοξενούνται στη Σαντορίνη ή σε άλλα αεροδρόμια (όπως σε Σύρο ή Νάξο με επιπλέον επιβάρυνση σε καύσιμα). Βάσει των προδιαγραφών του ο διάδρομος στη Μύκονο μπορεί να εξυπηρετήσει έως και τέσσερα αεροσκάφη ανά ώρα. Σε περιόδους αιχμής όμως μπορεί να δεχτεί μέχρι και εννιά πτήσεις σε μία ώρα. «Δημιουργούνται προβλήματα σε πολλούς και καλούς επισκέπτες και το νησί χάνει τη δυνατότητα να φιλοξενεί και τα πληρώματα στα ξενοδοχεία του», τονίζει ο κ. Κουκάς. Πριν από ένα μήνα κατά την απογείωση αεροσκάφους στη Μύκονο ξεκόλλησαν περίπου είκοσι τετραγωνικά μέτρα ασφάλτου διακόπτοντας τη λειτουργία του αεροδρομίου. Η ζημιά καλύφθηκε πρόχειρα από το τεχνικό προσωπικό. Αντίστοιχο πρόβλημα είχε προκύψει τον Ιούνιο.
 
Μέχρι στιγμής πάντως δεν φαίνεται να υπάρχουν άμεσες επιπτώσεις στο τουριστικό ρεύμα, το οποίο παραμένει ανοδικό. «Βλέποντας την ανταγωνιστικότητα προορισμών από βαθμολογήσεις ανεξάρτητων οίκων του εξωτερικού η Μύκονος και η Σαντορίνη υπερτερούν σε σχέση με το Σεν Τροπέ ή την Ιμπιζα. Η κατάσταση στα αεροδρόμια δεν επηρεάζει άμεσα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να βελτιωθούμε», λέει ο κ. Λαμνίδης.
 
Την ανάγκη για αλλαγές επισημαίνουν και οι τουρίστες. Είναι Πέμπτη απόγευμα, τέλη Αυγούστου, και στο ισόγειο της αίθουσας αναχωρήσεων του αεροδρομίου Σαντορίνης και τα 60 καθίσματα έχουν καταληφθεί.
 
 
Η Μόνικα Ζούλο που είχε επιλέξει το νησί για το ταξίδι του μέλιτος περιμένει επί ώρες όρθια. Δεν ξέρει από ποια πύλη θα φύγει. «Αποκλείεται πάντως από τις δύο πρώτες πύλες», λέει στον σύζυγό της. Λόγω έλλειψης χώρου μπροστά από αυτές τις εξόδους έχει στηθεί κιόσκι με αναψυκτικά και καφέδες. «Είναι λίγο μπερδεμένα τα πράγματα εδώ», λέει η Ιταλίδα τουρίστρια στην «Κ». «Για ένα νησί τόσο σημαντικό για τον τουρισμό θα περίμενες να ήταν όλα λίγο πιο οργανωμένα».

Σάββατο 5 Σεπτεμβρίου 2015

Ζωντανεύει ξανά το αρχαίο θέατρο της Κασσιώπης

Ζωντανεύει ξανά το αρχαίο θέατρο της Κασσιώπης


ΙΣΩΣ ΤΟ ΠΙΟ (ΑΡΧΑΙΟ) ΝΕΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΝΑ ΑΝΑΔΕΙΞΗ Η ΕΛΛΑΔΑ(ΟΤΑΝ ΕΤΟΙΜΑΣΘΗ) ΕΦΑΜΙΛΟ ΤΟΥ ΗΡΩΔΕΙΟΥ, ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ, ΜΕΤΑ ΕΡΧΕΤΑΙ ΑΥΤΟ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΤΟΥ ΘΕΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ.
ΠΟΛΛΟΙ ΚΑΛΙΤΕΧΝΕΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΦΗΜΗΣ ΘΑ ΗΘΕΛΑΝ ΝΑ ΠΑΙΞΟΥΝ ΣΕ ΑΥΤΟ ΜΕ ΘΕΑ ΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΑ ΑΦΙΛΟΚΕΡΔΩΣ!
ΑΥΤΟ ΣΗΜΑΙΝΗ ΣΥΝΑΛΑΓΜΑ ΚΑΙ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ!
ΕΥΧΟΜΑΙ ΟΙ ΝΤΟΠΙΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΝΑ ΤΟ ΑΝΑΔΕΙΞΟΥΝ ΓΙΑ ΚΑΛΟ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΤΟΥΣ!

ΠΟΥ
15:32 | 27 Σεπ. 2011



Ένας από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους της Ηπείρου, το θέατρο της Κασσιώπης, εντάχθηκε στοΕΣΠΑ για την ανάδειξη της συνοικίας της αρχαίας Κασσιώπης. Το έργο, προϋπολογισμού 300.000 ευρώ, θα υλοποιηθεί από την ΛΓ' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και αναμένεται να ολοκληρωθεί 28 μήνες μετά από την έναρξή του.





Το θέατρο της Κασσώπης μέχρι σήμερα ήταν μη προσβάσιμο και αφημένο στη φθορά. Με την ολοκλήρωση των εργασιών, οι τουριστικοί επισκέπτες στην περιοχή θα έχουν τη δυνατότητα να περιηγηθούν στο μνημείο και να κατανοήσουν την ιδιαίτερη σημασία του για τη ζωή της πόλης.


Στο χώρο του θεάτρου ήδη έχουν γίνει αποψιλώσεις, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται και μια ανασκαφική έρευνα. Στο θέατρο της Κασσιώπης είχαν πραγματοποιηθεί παρεμβάσεις και παλαιότερα στα πλαίσια του Γ' Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης (ΚΠΣ).


Αρχαία Κασσιώπη, κάτω από τον Ιερό Βράχο του Ζαλόγγου. Δείτε το video




Δείτε το video.

Αρχαία Κασσώπη. Η πρωτεύουσα της Αρχαίας Κασσωπαίας, κάτω από τον Ιερό Βράχο του Ζαλόγγου, στην Πρέβεζα.



H
 Κασσώπη ήταν πρωτεύουσα της αρχαίας Κασσιωπαίας, η έκταση της οποίας συμπίπτει περίπου με αυτή του σημερινού νομού Πρέβεζας. Η πόλη, της οποίας έχουν διασωθεί αρκετά ερείπια, κτίστηκε τον 4ο αιώνα σε φυσικά οχυρή θέση, προστατεύοντας από την εκμετάλλευση των Ηλείων αποίκων την εύφορη πεδιάδα που απλωνόταν νοτιότερα. 

kassopi2

















Την ύπαρξη της πόλης στον 4ο π.Χ. αιώνα μαρτυρούν ένας κατάλογος Θεωροδόκων της Επιδαύρου (360-355 Π.Χ.), στον οποίο αναφέρονται η Κασσώπη, η Πανδοσία και η Αμβρακία. Από τις ανασκαφές διαπιστώθηκε ότι στη θέση όπου ιδρύθηκε η Κασσώπη προϋπήρχε μια παλαιότερη μικρή πόλη από την εποχή του χαλκού που θα χρησίμευε ως τόπος συναθροίσεων για κοινή λατρεία στο ιερό της Αφροδίτης της κύριας θεότητας των Κασσωπαίων.

Η μεγάλη ακμή της πόλης σημειώνεται στον 3ο αιώνα π.Χ. όταν κτίζονται τα μεγάλα δημόσια κτίρια και ανοικοδομούνται πολλά σπίτια. 
kasopi4
Σχέδιο της Αρχαίας Κασσώπης που την αναπαριστά όπως ήταν το 400π.Χ
ΤΟ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ
Η καλή διατήρηση των τειχών και του οικισμού της Αρχαίας Κασσώπης, μας επιτρέπει να αντιληφθούμε το πολεδομικό σχέδιο του οικισμού. ΣύμφωναΜ' αυτό μέσα στο πολυγωνικό της τείχος, πάχους περίπου 3,50 μέτρων, υπήρχαν γύρω στα 600 διώροφα σπίτια σε οικόπεδα των 230 τετραγωνικών μέτρων. Όλα αυτά τα σπίτια είχαν μεσημβρινόπροσανατολισμό, άρτια κατασκευή και λειτουργικότητα, κοινό αποχετευτικό διάδρομο και εκπληκτικής κατασκευής σκεπασμένο υπόνομο. 

Τη βάση του σχεδίου της πόλης αποτελεί η κύρια αρτηρία, μήκους 950 μέτρων και πλάτους 5-5,60 μέτρων, που σε μερικά σημεία είναι λιθόστρωτη. Ο δρόμος αυτός ένωνε τις δύο κυρίες πύλες του κάστρου και ήταν βατός σε τροχοφόρα. 

Δύο άλλοι δρόμοι πλάτους 4,30-4.40 μέτρων διακρίνονται βορειότερα, οι οποίοι είναι παράλληλοι προς την κύρια αρτηρία και οδηγούν προς το θέατρο, ενώ ένας άλλος δρόμος νοτιότερα, παράλληλος με το νότιο τείχος, έχει εξαφανισθεί. 

Είκοσι κάθετοι δρόμοι, πλάτους 4.00-4,40 μέτρων, διαιρούν τις τρεις παράλληλες ζώνες σε60 περίπου ορθογώνια οικοδομικά συγκροτήματα, που έχουν πάντοτε σταθερό πλάτος (30,30 μέτρα). Έχει εφαρμοσθεί δηλαδή εδώ το εκσυγχρονισμένο ευθύγραμμο ή γεωμετρικό σχέδιο, που είχαν εγκαινιάσει πρώτες οι ελληνικές αποικίες της Κάτω Ιταλίας από το τέλος του 7ουΠ.Χ. αιώνα και είχε τελειοποιήσει κατά τη διάρκεια του 5ου αιώνα ο περίφημος πολεοδόμος, μαθηματικός και αρχιτέκτων Ιππόδαμος ο Μιλήσιος (Ιπποδάμειο σύστημα). 






Στο χώρο που αναπτυσσόταν η Αρχαία Κασσιώπη δέσποζαν ωδείο, θέατρα και το Πρυτανείο (ένα οικοδόμημα έκτασης 30x30 μέτρων, διώροφο στις τρεις πλευρές του και μονώροφο στην τέταρτη για να μη κρύβει τον ήλιο). 

Το θέατρο της Κασσιώπης κατασκευάστηκε τον 3ο αιώνα, είχε χωρητικότητα περίπου 2.500 ατόμων και ίσως χρησιμοποιείτο και ως Βουλευτήριο. Ήταν το μικρότερο από τα δύο εν συνόλω θέατρα που υπήρχαν στην πόλη. Το άλλο, που ήταν και το μεγαλύτερο, λόγω της παραμελήσεώς του από το Νεοελληνικό Κράτος και τις φθορές από τα καιρικά και φυσικά φαινόμενα, είναι σήμερα πλήρως κατεστραμμένο.

ΟΧΥΡΩΣΗ
Η θέση του αρχαίου οικισμού της Κασσώπης είναι ιδεώδης από άποψη ασφάλειας, κλίματος και θέας, με προσανατολισμό προς νότο και τη θαυμάσια άποψη του Αμβρακικού και του Ιονίου πελάγους. Η πόλη ήταν φυσικά οχυρωμένη, χτισμένη σε υψόμετρο 550-620 μέτρων πάνω στο ευρύχωρο οροπέδιο του Ζαλόγγου, με τις ήπιες πλαγιές της ασβεστολιθικής ράχης να την προστατεύουν από τη βόρεια και βορειοδυτική πλευρά. 

Τη φυσικά οχυρή θέση ενισχύει ένα ισχυρό πολυγωνικό τείχος, πάχους 3,30-3,50 μέτρων με ορθογώνιες θλάσεις, αλλά χωρίς πύργους, με περίμετρο 2,630 χιλιομέτρων, που περικλείει μια έκταση 300 στρεμμάτων. Η βόρεια πλευρά, απόκρημνη, ενισχύεται με τείχος στα βατά μόνο σημεία και με δύο μικρές ακροπόλεις στις δύο δεσπόζουσες κορυφές προς ΒΔ και ΒΑ. Η νότια πλευρά του τείχους έχει εξαφανισθεί στο μεγαλύτερο μέρος εξαιτίας των καταπτώσεων του κροκαλοπαγούς βράχου, που παρέσυραν και μέρος του οικισμού. 

Μια τοξωτή πύλη, πλάτους 2.80 μέτρων, σώζεται στη δυτική πλευρά στο άκρο του κεντρικού δρόμου, ενώ μια άλλη πυλίδα βρίσκεται 100 μέτρα νοτιότερα. 

kassopi0

Αρχαία Κασσώπη: Βορειοδυτική Σήραγγα Εξόδου
Σε καλύτερη κατάσταση βρίσκεται το τείχος της δυτικής πλευράς. Για την ενίσχυση αυτού του σημείου κατασκευάστηκε ένα προτείχισμα που ένωσε τη νοτιοδυτική γωνία του τείχους με τον γκρεμό. 

ΤΟΙΧΟΠΟΙΙΑ 
ΑΝπαρατηρήσουμε με προσοχή τους πέτρινους ογκόλιθους των τειχών, θα δούμε ότι μεειδικό σκάλισμα, ο ένας «κλειδώνει» μέσα στον άλλο με σκοπό την αντισεισμική προστασία. Το ίδιο σύστημα μπορούμε να δούμε στο μεσαιωνικό Κάστρο των Ρωγών, παρά την σημερινή κοινότητα Νέας Κερασούντος Πρέβεζας, όπου υπάρχει προγενέστερο εξωτερικό τείχος με πολυγωνική τεχνοτροπία. Επίσης το ίδιο σύστημα υπάρχει στα τείχη της αρχαίας Πόλης Μάτσου- Πίτσου των Ίνκας του Περού (βλ.βιβλίο «Strange World, Amazing Places» των εκδόσεων Readerʼs Digest, έκδοση 1995).

Στον 3ο αιώνα, όταν η πόλη Κασσώπη επεκτάθηκε κι έξω από το τείχος στις νότιες πλαγιές του βουνού, κατασκευάσθηκε ένα δεύτερο πολυγωνικό τείχος με πύργους και θλάσεις και περίμετρο 700μ.Έτσι στον 3ο και 2ο αιώνα το συνολικό εμβαδόν του περιτειχισμένου χώρου αντιστοιχεί σε πληθυσμό 10.000-12.000 κατοίκων και η περίμετρος σε 3.000 μέτρα. 

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ
Όπως μαρτυρούν το μέγεθος της πόλης, η Αγορά, τα δύο Θέατρα, το Πρυτανείο και το Ωδείο, που ήρθαν στο φως με την ανασκαφή, όπως και μερικές επιγραφές, η πόλη ήταν τοπολιτικό κέντρο των Κασσωπαίων. 

Μετά το συνοικισμό και τον περιτειχισμό η πόλη έκοψε χάλκινα νομίσματα στα μέσα του 4ου αιώνα με τη μορφή της Αφροδίτης ή ένα φίδι συσπειρωμένο. Στο τέλος του 3ου αιώναΠ.Χ. ή στις αρχές του 2ου π.Χ. αιώνα, οι αρχές της πόλης έκοψαν χάλκινα και αργυρά νομίσματα με τη προτομή της Αφροδίτης, του Δωδωναίου Δία, της Διώνης και του Διόνυσου. 

Η πόλη αναφέρεται στο έτος 312 π.Χ. όταν ο Λυκίσκος, επιμελητής του Κασσάνδρου στην Αιτωλία, στρατοπέδευσε κοντά στην Κασσώπη. Το 206 π.Χ. το Κοινό των Κασσωπαίων αποφάσισε να συμμετάσχει, μαζί με τους άλλους Ηπειρώτες, στις γιορτές προς τιμήν της Αρτέμιδος Λευκοφρυηνής, στη Μαγνησία του Μαιάνδρου τηςΜ. Ασίας. 

Οι Κασσωπαίοι μετείχαν επίσης στους ευρύτερους πολιτικούς συνασπισμούς, τη Συμμαχία των Ηπειρωτών (330-232 π.Χ.) και το Κοινό των Ηπειρωτών (232-168 π.Χ.), όπως και τα περισσότερα φύλα της Ηπείρου. Με τη διάσπαση όμως του Κοινού των Ηπειρωτών το 171/170 π.Χ. οι Κασσωπαίοι τάχθηκαν, μαζί με τους Μολοσσούς και τους Θεσπρωτούς, με το μέρος του Περσέα της Μακεδονίας και εναντίον των Ρωμαίων. Οι Κασσωπαίοι μάλιστα σύναψαν μια χωριστή συνθήκη συμμαχίας με τους Μολοσσούς κι έκοψαν κοινό νόμισμα με τα ονόματα των δύο φύλων. 

Μετά την ήττα του Περσέα στην Πύδνα (22 Ιουνίου 168 π.Χ.), οι Ρωμαίοι κατέλαβαν ολόκληρη την `Ηπειρο και το επόμενο έτος κατέστρεψαν εβδομήντα ηπειρωτικούς τειχισμένους οικισμούς, μεταξύ των οποίων και η Κασσώπη. Ωστόσο η πόλη δεν εγκαταλείφθηκε εντελώς από τους κατοίκους. Μετά το 31πΧ (ναυμαχία του Ακτίου) και με διαταγή του Αυτοκράτορα Αύγουστου οι κάτοικοι της Κασσώπης, όπως και των γύρω πόλεων, υποχρεώθηκαν να συνοικισθούν στη Νικόπολη. 

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ 
Η πρώτη δοκιμαστική ανασκαφή στο χώρο της Κασσώπης, έγινε το 1951-52 από τον αρχαιολόγο καθηγητή Σωτήριο Δάκαρη. Τα ευρήματα εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων. Ακολούθησαν οι ανασκαφές που έγιναν από το 1952 έως το 1955, οι οποίες έφεραν στο φως πολλά κτίρια γύρω από μία αγορά, ένα μικρό θέατρο, μια δωρική στοά, ένα καταγώγιο, ή δημόσιο ξενοδοχείο, και πέτρινες τράπεζες. 
kassiopi7

Κατά τις ανασκαφές που έγιναν το 1977 έως το 1981 από την Ελληνική Αρχαιολογική Εταιρεία, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο του Βερολίνου, ανακαλύφθηκε βόρεια του καταγωγίου μία μεγάλη οικία, πού κατείχε το μισό της νησίδας. 

Το 1990 τοποθετήθηκε πινακίδα που περιέχει κάτοψη της Αρχαίας Κασσώπης με πλήρη περιγραφή των ευρημάτων. Στο σχέδιο απεικονίζονται αριθμημένα τα εξής σημεία: 

1.Φυλάκειο 
2. Ανατολική πύλη 
3. Κυρία οδός 
4. Αγορά 
5. Μικρό θέατρο (βουλευτήριο, ή Ωδείο) 
6. Βόρεια Στοά με τιμητικά μνημεία. 
7. Δυτική Στοά 
8. Ιερός Βράχος και Βωμοί (θυσιαστήρια). 
9. Καταγώγειο (Ξενώνας, Ξενοδοχείο) 
10. Κατοικία με κατάστημα. 
11. Κατοικία με περίστηλη αυλή. 
12. Μικρά καταστήματα 
13. Κατοικία με σιδηρουργείο 
14. Μεγάλο Θέατρο 
15. Δυτική Πύλη 
16. Ηρώο 
17. Προτείχισμα κατά πολιορκητικών μηχανών 
18. Ακροπόλεις με δεξαμενές 
19. Ναός της Αφροδίτης (Επίσημο ιερό) 
20. Διατείχισμα της διάβασης του Ζαλόγγου 
21.Νεκροπόλεις 
22. Μονή του Ζαλόγγου.

Στην παραπάνω πινακίδα δεν αναφέρεται το «Πρυτανείον» (πίσω από το ναό της Αφροδίτης), όπου διασώζονται σε πάρα πολύ κατάσταση ο θρόνος του Πρυτάνεως και οι θέσεις των άλλων «συζητητών», όπως επίσης δεν αναφέρονται και οι ημικύκλιοι πέτρινοι σχηματισμοί έμπροσθεν της βόρειας στοάς. Δεν είναι γνωστόΑΝ πρόκειται για θέσεις αναπαύσεως ή θέσεις αγαλμάτων.

Το έτος 2005 έγινε ανασκαφή στο Δυτικό τμήμα της Αρχαίας Κασσώπης και βρέθηκε μακεδονικός τάφος δύο θαλάμων, ο οποίος και είναι επισκέψιμος.

Πως θα πάτε

Η Αρχαία Κασσώπη βρίσκεται ανάμεσα στο χωριό Καμαρίνα του Νομού Πρέβεζας (οδικά απέχει 25 χιλιόμετρα από την Πρέβεζα) και το μοναστήρι του Ζαλόγγου Άγιος Δημήτριος.Για να την επισκεφθείτε, ακολουθείστε οδικά το δρόμο από Καμαρίνα προς το Ζάλογγο και 500 μέτρα πριν τα αγάλματα των Σουλιωτισσών, στην ενδεικτική πινακίδα «Αρχαία Κασσώπη», αφήστε επί τόπου το αυτοκίνητο (δεν υπάρχει Parking). Ένα σύντομο ωραίο μονοπάτι μήκους 300 μέτρων θα σας οδηγήσει, μέσα από πεύκα, στα ερείπια της Αρχαίας Κασσώπης

Παρασκευή 4 Σεπτεμβρίου 2015

ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΔΙΑΣΚΕΨΗ ΠΡΟΕΔΡΩΝ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΩΝ ΣΤΗΝ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ (2-9-15)


60,000 Antelopes Died in 4 Days — And No One Knows Why

dead saigas
In May 2015, nearly half of all the saigas, a critically endangered antelope that roams the steppe of Kazakhstan, died off. Exactly why is still a mystery.CREDIT Albert Salemgareyev
ItSTARTED in late May.
When geoecologist Steffen Zuther and his colleagues arrived in central Kazakhstan to monitor the calving of one herd of saigas, a critically endangered, steppe-dwelling antelope, veterinarians in the area had already reported dead animals on the ground.
"But since there happened to be die-offs of limited extent during the last years, at first we were not really alarmed," Zuther, the international coordinator of the Altyn Dala Conservation Initiative, told Live Science.
But within four days, the entire herd — 60,000 saiga — had died. As veterinarians and conservationists tried to stem the die-off, they also got word of similar population crashes in other herds across Kazakhstan. By early June, the mass dying was over. [See Images of the Saiga Mass Die-Off]
Now, the researchers have found clues as to how more than half of the country's herd, counted at 257,000 as of 2014, died so rapidly. Bacteria clearlyPLAYED a role in the saigas' demise. But exactly how these normally harmless microbes could take such a toll is still a mystery, Zuther said.
"The extent of this die-off, and the speed it had, by spreading throughout the whole calving herd and killing all the animals, this has not been observed for any other species," Zuther said. "It's really unheard of."
Crucial steppe players
Saigas play a critical role in the ecosystem of the arid grassland steppe, where the cold winters prevent fallen plant material from decomposing; the grazing of the dog-size, Gonzo-nosed antelopes helps to break down that organic matter, recycling nutrients in the ecosystem and preventing wildfires fueled by too much leaf litter on the ground. The animals also provide tasty meals for the predators of the steppe, Zuther said. [Images: Ancient Beasts of the Arctic]
"Where you find saiga, we recognize also that the other species are much more abundant," Zuther told Live Science.
Saigas, which are listed as critically endangered by the International Union for the Conservation of Nature, live in a few herds in Kazakhstan, one small herd in Russia and a herd in Mongolia. The herds congregate with other herds during the cold winters, as well as when they migrate to other parts of Kazakhstan, during the fall and spring. The herds split up to calve their young during the late spring and early summer. The die-offSTARTED during the calving period.
Die-offs of saigas, including one that felled 12,000 of the stately creatures last year, have occurred frequently in recent years. But the large expanse of the country affected by last year's die-off meant veterinarians couldn't get to the animals until long after their deaths. The delay hindered any determination of a cause of death, and researchers eventually speculated that an abundance of greenery caused digestion problems, which led to bacterial overgrowth in the animals' guts.
Detailed analysis
This time, field workers were already on the ground, so they were able to take detailed samples of the saigas' environment — the rocks the animals walked on and the soil they crossed — as well as the water the animals drank and the vegetation they ate in the months and weeks leading up to the die-off. The scientists also took samples of the ticks and other insects that feed on saiga, hoping to find some triggering cause.
The researchers additionally conducted high-quality necropsies of the animals, and even observed the behavior of some of the animals as they died. The females, which cluster together to calve their young, were hit the hardest. They died first, followed by their calves, which were still too young to eat any vegetation. That sequence suggested that whatever was killing off the animals was being transmitted through the mothers' milk, Zuther said.
Tissue samples revealed that toxins, produced by Pasteurella and possibly Clostridia bacteriacaused extensive bleeding in most of the animals' organs. But Pasteurella is found normally in the bodies of ruminants like the saigas, and it usually doesn't cause harm unless the animals have weakened immune systems.
Genetic analysis so far has only deepened the mystery, as the bacteria found were the garden-variety, disease-causing type.
"There is nothing so special about it. The question is why it developed so rapidly and spread to all the animals," Zuther said.
Mystery endures
A similar mass die-off of 400,000 saigas occurred in 1988, and veterinarians reported similar symptoms. But because that die-off occurred during Soviet times, researchers simply listed Pasteurellosis, the disease caused by Pasteurella, as the cause and performed no other investigation, Zuther added.
So far, the only possible environmental cause was that there was a cold, hard winter followed by a wet spring, with lots of lush vegetation and standing water on the ground that could enable bacteria to spread more easily, Zuther said. That by itself doesn't seem so unusual, though, he said.

Another possibility is that such flash crashes are inevitable responses to some natural variations in the environment, he said. Zuther said he and his colleagues plan toCONTINUE their search for a cause of the die-off.

ΤΟ ΚΡΑΞΙΜΟ ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΗΝ ΚΩ (VIDEO)ΛΕΣΒΟΣ ΒΙΑΙΕΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ (VIDEO)




Εκκενώθηκε το λιμάνι της Μυτιλήνης – Έκρυθμη η κατάσταση – ΒΙΝΤΕΟ




Περίπου 10.000 πρόσφυγες και μετανάστες οδηγούνται αυτή την ώρα από τον χώρο του λιμανιού της Μυτιλήνης σε ανοιχτό χώρο που βρίσκεται κοντά στην πλαζ «Τσαμάκια».

Άνδρες του Λιμενικού Σώματος και της αστυνομίας υποχρέωσαν τους πρόσφυγες και μετανάστες να εγκαταλείψουν τον χώρο του λιμανιού και τους οδηγούν στον ανοιχτό χώρο της «Φυκιότρυπας», που βρίσκεται σε απόσταση μερικών εκατοντάδων μέτρων από το λιμάνι. Εκεί θα γίνει προσπάθεια καταγραφής και καταμέτρησης των ανθρώπων που αναζητούν τρόπο για να αναχωρήσουν από τη Μυτιλήνη.

Ωστόσο, στην περιοχή της «Φυκιότρυπας» δεν υπάρχει απολύτως καμία υποδομή για την φιλοξενία των προσφύγων και μεταναστών και την κάλυψη των στοιχειωδών αναγκών τους.

Νωρίτερα, είχαν γίνει επεισόδια στο λιμάνι, όταν περίπου 1.000 Αφγανοί μετανάστες επιχείρησαν να εισέλθουν στο πλοίο της γραμμής, φωνάζοντας «Αθήνα, Αθήνα!».

Η βίαιη επιβίβαση των μεταναστών αποτράπηκε με την χρήση χειροβομβίδων κρότου- λάμψης από τους άνδρες του Λιμενικού Σώματος, ενώ ο καπετάνιος του πλοίου υποχρεώθηκε να σηκώσει τον καταπέλτη, με συνέπεια πολλοί επιβάτες να εγκλωβιστούν στον ντόκο.











Ο δήμαρχος Λέσβου, Σπύρος Γαληνός, μιλώντας στην πρωινή εκπομπή της ΕΡΤ χαρακτήρισε «εκρηκτικό» το πρόβλημα. «Είμαστε στο σημείο μηδέν πριν από την έκρηξη. Το πρόβλημα είναι εκρηκτικό», δήλωσε ο δήμαρχος Λέσβου. Περιγράφοντας την κατάσταση ανέφερε ότι αυτή τη στιγμή οι τοπικές αρχές δεν ξέρουν πόσοι ακριβώς είναι οι πρόσφυγες και οι μετανάστες που έχουν συγκεντρωθεί στο νησί.

«Υπάρχουν περίπου 7-8 χιλιάδες που είναι καταγεγραμμένοι και περιμένουν να φύγουν… Τα πλοία δεν επαρκούν», δήλωσε ο δήμαρχος Λέσβου, απευθύνοντας έκκληση να δρομολογηθούν περισσότερα πλοία το ταχύτερο δυνατό. «Δεν θέλω απλώς πλοία, θέλω στόλο», τόνισε ο Σπύρος Γαληνός.