BIG BANG NEWS
RESEARCH, TECHNOLOGY, SCIENCE, DIACHRONIC NEWS, COMMENTS, ,SPORTS,MUSIC,SKY AND STARS,AND MUSH MORE.

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 30 Ιουνίου 2014

Khat Power: The Latest War On Drugs

Khat is a chewable herbal stimulant, popular among the UK's Somali and Yemeni communities. Despite there being little or no evidence that the drug causes harm to its users, the British government is working to outlaw khat. Home Secretary Theresa May says she's worried that without a ban, the UK will become a hub for smuggling it to the US and Europe, where for the most part it is already illegal. Meanwhile, experts warn that a ban might alienate Somalis in the UK and cut off vital exports from Kenya, the UK's largest khat supplier.

VICE News followed the khat trail, from the farms of Meru, central Kenya to the suburbs of west London, meeting businesspeople, users and community members all keen to have their say. With exclusive access to a London khat warehouse and khat cafes in the English capital and Nairobi, we explored the industry and the implications of a ban at home and abroad. Smugglers are happy, the youth of Kenya are not.


Σάββατο 28 Ιουνίου 2014

Περισσότερα από 50 εκατομμύρια πρόσφυγες, για πρώτη φορά από WWll [Photos]

Υπάρχουν σήμερα 51,2 εκατ. πρόσφυγες και εκτοπισμένους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, περισσότερο από κάθε άλλη φορά μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι περισσότεροι αγωνίζονται να τα βγάλουν πέρα σε πολυσύχναστες στρατόπεδα, ερειπωμένα διαμερίσματα και αυτοσχέδια καταφύγια εκτεθειμένο στα καιρικά φαινόμενα. Η Διεθνής Επιτροπή Διάσωσης Peter Biro μοιράζεται μερικές από τις φωτογραφίες του ξεριζωμένων ανθρώπων:
Ο ήλιος ανατέλλει πάνω από τον κεντρικό δρόμο σε Domiz στρατόπεδο προσφύγων, στο βόρειο Ιράκ, που φιλοξενεί πάνω από 40.000 πρόσφυγες από τη Συρία. Δεδομένου ότι ο εμφύλιος πόλεμος ξέσπασε το 2011, η Συρία έχει το μεγαλύτερο στον κόσμο προσφυγική κρίση με πάνω από 2,8 εκατομμύρια πρόσφυγες στις γειτονικές χώρες. 
Η πλειοψηφία των Σύριων προσφύγων δεν ζουν σε καταυλισμούς, αλλά σε πόλεις και κωμοπόλεις σε όλη τη Μέση Ανατολή. Συχνά αναγκάζονται να ζουν σε άθλιες συνθήκες, χωρίς πρόσβαση σε ανθρωπιστική βοήθεια. Αυτά τα παιδιά ζουν με την οικογένειά τους σε ένα μικρό, κρύο δωμάτιο στην πόλη του Λιβάνου, Bebnine.
 
Περίπου 6,5 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν εκτοπιστεί στο εσωτερικό της Συρίας, όπως αυτό της οικογένειας που ζουν σε ένα ακατέργαστο καταφύγιο στο Idlib Governorate στο βόρειο τμήμα του νομού. 
Θρησκευτική βία στην Κεντροαφρικανική Δημοκρατία έχει αναγκάσει περίπου ένα εκατομμύριο ανθρώπους από τα σπίτια τους. Μερικά 60.000 από αυτούς έχουν ζητήσει καταφύγιο στο M'Poko, το διεθνές αεροδρόμιο της πρωτεύουσας στο Bangui. 
Περίπου 2,5 εκατομμύρια άνθρωποι-πάνω από το μισό του πληθυσμού της χώρας-έχουν ανάγκη από επείγουσα ανθρωπιστική βοήθεια στην Κεντρική Αφρικανική Δημοκρατία, ήδη μια από τις φτωχότερες χώρες του κόσμου. 
2014 είδε επίσης νέες μάχες στο Νότιο Σουδάν. Έχουν πάνω από ένα εκατομμύριο άνθρωποι έχουν εκτοπιστεί από την καταπολέμηση του προκλήθηκε από μια πολιτική αντιπαλότητα μεταξύ ο πρόεδρος του Νοτίου Σουδάν, Salva Kiir και Riek Machar, πρώην αντιπρόεδρος.
Ο πόλεμος στο Νότιο Σουδάν έχει αφήσει 3,7 εκατ. αντιμετωπίζουν την πείνα. Ασθένειες που μεταδίδονται με το νερό είναι ανεξέλεγκτη, όπως και στην στενότητα και ανθυγιεινές στρατόπεδο Tomping εκτοπισμένων στην πρωτεύουσα Τζούμπα.
Παρά την δύσκολη ειρήνη και πολιτικές αλλαγές στη Σομαλία, περισσότερα από 2 εκατομμύρια Σομαλοί παραμένουν εκτοπισμένοι, προσπαθώντας να ξεφύγουν καταπολέμηση και την πείνα. Σχεδόν ένα εκατομμύριο ζουν σε γειτονικές χώρες και 1,1 εκατομμύρια έχουν εκτοπιστεί στο εσωτερικό, όπως αυτό ηλικιωμένος άνδρας που ζει σε έναν πόλεμο-κατεστραμμένο κτίριο στην πρωτεύουσα Μογκαντίσου.
Συνεχιζόμενες συγκρούσεις  μεταξύ των ανταρτών και των κυβερνητικών στρατευμάτων συνεχίζει να αναγκάσει τους ανθρώπους από τα σπίτια τους στο ανατολικό τμήμα της Λαϊκής Δημοκρατίας του Κονγκό. Σχεδόν 3 εκατομμύρια άνθρωποι ζουν σε άθλιες κατασκηνώσεις ή στο δάσος.
Μετά από πάνω από ένα τέταρτο του αιώνα, πρόσφυγες από τη Μιανμάρ εξακολουθούν να ζουν σε καταυλισμούς στην Ταϊλάνδη. Παρά τις πρόσφατες πολιτικές μεταρρυθμίσεις,  οι πρόσφυγες διστάζουν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους, επικαλούμενη τη φτώχεια και την ανησυχία για την ασφάλειά τους.
Στις ΗΠΑ, το IRC, μέσω του νέου προγράμματος ρίζες της, βοηθά τη σύνδεση των προσφύγων, πολλοί από τους οποίους ήταν αγρότες στις χώρες καταγωγής τους, με ευκαιρίες για τη δημιουργία κοινοτικούς κήπους και να πωλούν τα προϊόντα τους σε τοπικό επίπεδο.

Παρασκευή 27 Ιουνίου 2014

MUSIC TIME: David Guetta Miami Ultra Music Festival 2014

ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟΥ

Το παρακατω βιντεο δειχνει πως μπορει να γινη μια εκταση μαζικα γηπεδα ποδοσφαιρου χωρις μεγαλο κοστος και εξοδα συντηρησης,με πλαστικο χλοοταπητα για να μπορουν να αθλουνται οι τζουνιορ αυριανοι πρωταθλητες μας.
Το θεμα ειναι επικαιρο και λογω εθνικης,αλλα και λογω αθλητικης παιδειας αποφευγοντας τα παιδια μας να κανουν αλλα πραγματα.
Εαν υποθεσουμε οτι εχουμε εναν χωρο 1 τετραγωνικο χιλιομετρο,που εχουμε δηλαδη τον ανεκμεταλευτο χωρο στο παλιο αεροδρομιο του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ,μπορουμε να κανουμε 50 ΓΗΠΕΔΑ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟΥ,ναι καλα ακουσατε 50 γηπεδα ποδοσφαιρου,μισο τετραγωνικο χιλιομετρο 25 γηπεδα,χωρις πολλα πολλα εξοδα και συντηρηση.
Ας το σκεφτη καλα αυτο η ΠΟΛΙΤΕΙΑ και η ΕΚΚΛΗΣΙΑ,και ας σπρωχνουν τα παιδια στον αθλητισμο,αλωστε ελεγαν και οι αρχαιοι ημων προγονοι νους υγιης εν σωματι υγιη.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ



China football academy moulds star players





Πέμπτη 26 Ιουνίου 2014

ΝΤΟΚΥΜΑΝΤΕΡ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣΥΝΗ ΣΤΗΝ ΑΙΘΙΟΠΙΑ

WATCH: BBC Ντοκιμαντέρ για Αιθιοπίας Ορθόδοξη Χριστιανοσύνη

Ο Χριστιανισμός στην Αιθιοπία έχει τις ρίζες της στις πρώτες αιώνες. Στο ντοκιμαντέρ αυτό, ένας δημοσιογράφος του BBC ανακαλύπτει μερικές από τις μοναδικές παραδόσεις της Αιθιοπίας Ορθόδοξη Εκκλησία, όπως το περίφημο Ναό του Αγίου Γεωργίου στη Lalibela, σκαλιστά από μασίφ κόκκινο ηφαιστειογενή βράχο τον 12ο αιώνα. Μερικοί έχουν ακόμη και το αποκαλούσαν "όγδοο θαύμα του κόσμου."
Για να πάρετε μια αίσθηση της ζωντανής χριστιανική παράδοση της Αιθιοπίας, δείτε το βίντεο YouTube παραπάνω, και να μάθετε περισσότερα σχετικά με τις σχέσεις μεταξύ της Ανατολικής Ορθοδοξίας και της Αιθιοπίας Ορθοδοξίας στην Fr. Πρόσφατο άρθρο του Lawrence Farley, «Αιθιοπία γρήγορα θα τεντώσει τα χέρια της στο Θεό."
Δημοσιεύτηκε από την Ορθόδοξη Χριστιανική δικτύου. Μπορείτε να βρείτε την Ορθόδοξη Χριστιανική Δίκτυο για  Google+ .






Τετάρτη 25 Ιουνίου 2014

NASA Παρατηρητήριο της Γης Εικόνα της Ημέρας

Δημοσίευση την: 24, Ιουνίου, 2014 15:21 UTC-5
Βρίσκεται στην άκρη των Άνδεων κατά του Ειρηνικού ακτή της Χιλής, η δυτική έκταση της Βόρειας Παταγονίας Ice Field είναι ένα από τα πιο έντονα glaciated icefields μέσου γεωγραφικού πλάτους στη Γη. Αυτή η φωτογραφία τραβήχτηκε από την κάμερα ISERV στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, αποκαλύπτει ότι Glaciar San Quintin χύνει μάζα και γρήγορα υποχωρούν, όπως και οι άλλοι παγετώνες της περιοχής.NASA Earth Observatory χαρακτήρισε την εικόνα ως τους Εικόνα της Ημέρας στις 24 Ιουνίου 2014.
Η εικόνα είναι πραγματικά ένα μωσαϊκό από εννέα καρέ ISERV και καλύπτει το κεντρικό και μεσαία όπλα και το τέρμα της Glaciar San Quintin όπως εμφανίστηκε λίγο πριν το μεσημέρι στις 2 Ιουνίου 2014.
San Quintin είναι ο μεγαλύτερος από τους παγετώνες της Laguna San Rafael Εθνικό Πάρκο της Χιλής, ένα από τα μνημεία που έχουν χαρακτηριστεί Παγκόσμιας Βιόσφαιρας. Στο αριστερό σε αυτή την εικόνα, η λίμνη στο τέρμα είναι γεμάτη με παγόβουνα γεννήσει από τον παγετώνα.

Image San Quintin παγετώνα ISERV αποκαλύπτει την ύφεση. Κατεβάστε υψηλής ανάλυσης [ 9.1MB JPG ]
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ: 
SERVIR συνεργάστηκε με το πρόγραμμα της NASA ISS, η διαχείριση κατά τη NASA Johnson Space Center, και Teledyne Brown Engineering, που εδρεύει στο Huntsville, Alabama, να αναπτύξουν ISERV. 
SERVIR, επίσης γνωστή ως η Περιφερειακή οπτικοποίησης και την παρακολούθηση του συστήματος, παρέχει δορυφορικά δεδομένα και εργαλεία για τους υπεύθυνους χάραξης περιβαλλοντικής αποφάσεων στις αναπτυσσόμενες χώρες. Είναι μια NASA / USAID έργο οδήγησε από την NASA Marshall Space Flight Κέντρο και λειτουργεί μέσω περιφερειακών "hubs" στο Ναϊρόμπι, Κένυα? Κατμαντού, Νεπάλ? και την Πόλη του Παναμά, Παναμάς.

Βερολίνο House of One: μια εκκλησία, ένα τζαμί και μια συναγωγή κάτω από μία στέγη


Βερολίνο House of One: μια εκκλησία, ένα τζαμί και μια συναγωγή κάτω από μία στέγη
Μια ομάδα χριστιανών, μουσουλμάνων και εβραίων στο Βερολίνο προσπαθεί να crowdsource κεφάλαια για να χτίσει ένα μέρος όπου μπορούν όλοι να λατρεύουν μαζί. Αλλά όλες οι θρησκευτικές Κοινότητες υποστήριξη του φιλόδοξου έργου;


Ένα μοντέλο της Βουλής των One στο Berlin, Γερμανία. Φωτογραφία: Carsten Koall / Getty Images


Με μια ευρέως απεχθανόταν παλάτι που ανοικοδομήθηκε στο κέντρο της πόλης και ένα νέο αεροδρόμιο των οποίων η ολοκλήρωση είναι μονίμως καθυστερεί, οι Βερολινέζοι έχουν γίνει όλο και πιο κυνικός για τους γερανούς διαστίζοντας ορίζοντα τους τα τελευταία χρόνια. Αλλά ένα φιλόδοξο νέο οικοδομικό πρόγραμμα έχει τη δυνατότητα να αλλάξουν τα μυαλά τους.

Μια ομάδα χριστιανών, μουσουλμάνων και εβραίων προσπαθεί να crowdsource κεφάλαια για να χτίσει ένα μέρος όπου μπορούν όλοι λατρεία: του Βερολίνου "House of One" έχει ως στόχο να γίνει το πρώτο κτίριο στον κόσμο να συνδυάσει μια εκκλησία, μια συναγωγή και ένα τζαμί κάτω από μία στέγη .

Ο διαγωνισμός για το σχεδιασμό ενός τέτοιου έργου κερδήθηκε από την τοπική εταιρεία Kuehn Malvezzi το 2012. Η πρόταση ήταν για ένα νεωτεριστικό δομή στην οποία οι τρεις θρησκείες θα μπορούσαν να προσεύχονται σε τρία ξεχωριστά δωμάτια. Ένα τέταρτο δωμάτιο με 32m-υψηλή θολωτή οροφή, που ενώνει τις αίθουσες προσευχής, θα φιλοξενεί τακτικές συζητήσεις και συναντήσεις μεταξύ των τριών κοινοτήτων.

Μια βασική πτυχή είναι ότι και οι τρεις θρησκείες θα διατεθεί το ίδιο ποσό του χώρου: «Ένας τρόπος θα ήταν να προσπαθήσουμε να βρούμε τον ελάχιστο κοινό παρονομαστή μεταξύ των τριών θρησκειών», λέει ο Ρόλαντ έκλεψε, House of διαχειριστή του έργου One. «Αλλά θέλουμε να αφήσουμε κάθεθρησκεία ζει την πίστη του πλήρως και να αρχίσει να αναπτύσσει σεβασμό για άλλα συστήματα πεποιθήσεων από εκεί ».

Η απόφαση για crowdfund το κτίριο προέρχεται από μια παρόμοια φιλοσοφία.Χριστιανική κοινότητα του Βερολίνου, η οποία αποτελεί περίπου το 37% του πληθυσμού 3,3 εκατ. της πόλης, είναι μακράν η μεγαλύτερη και πιο καλά χρηματοδοτούμενων, ενώ η μικρή εβραϊκή κοινότητα (0,3% του πληθυσμού) είναι εμφανώς μετρητά-δεμένο. Είχε μεγάλους χορηγούς ζητήθηκε να έρθει επί του σκάφους, η ισορροπία ισχύος, αναπόφευκτα, θα μετατοπιστεί.

Αντ 'αυτού, ο καθένας μπορεί να αγοράσει ένα συμβολικό τούβλο με 10 € ένα κομμάτι μέσω του House of Ένας δικτυακός τόπος . Η πρωτοβουλία ελπίζει να συγκεντρώσει 43,5 € ευρώ από την αρχή του 2016 - τρεις εβδομάδες μετά την έναρξή του, 378 άτομα έχουν δωρίσει € 18.700.

"Έχοντας πολλά από τους μικρότερους επενδυτές και όχι ένα μεγάλο δωρητή μας κάνει πιο ευέλικτη», λέει ο Stolte. "Και δεν θέλουμε αυτό να είναι μόνο για τα χρήματα, αλλά και για την οικοδόμηση μια κοινότητα ανθρώπων που ενδιαφέρονται για διαθρησκευτικό διάλογο."

Το έργο έχει ήδη κινούμενα θαυμαστές και κριτικούς. Κάποιοι λένε ότι δεν είναι τόσο νέα όσο ισχυρίζεται ότι είναι: η πρωτοβουλία Tri-Πίστη στην Ομάχα της Νεμπράσκα , έχει ως στόχο να κατασκευάσει μια πανεπιστημιούπολη για τρεις θρησκείες από το 2015.

Έχει επικριτές του στο Βερολίνο, πάρα πολύ. Martin Mosebach, διακεκριμένος συγγραφέας και Καθολική, επέκρινε αυτό που βλέπει, όπως η έλλειψη της προτεινόμενης κτιρίου του «ιερού» διάσταση, υποστηρίζοντας το σχέδιο φαινόταν σαν άμορφη ως «τάφος του Φαραώ". Μέρη της εβραϊκής κοινότητας πάρα λέγεται ότι έχουν εκφράσει reservations.At τους από την έναρξη της πρωτοβουλίας, οι διοργανωτές πάσχιζαν να βρουν μια μουσουλμανική οργάνωση πρόθυμος να έρθει επί του σκάφους: πολλοί ήταν νευρικός για την έκθεση του κοινού που εμπλέκονται. Η οργάνωση που είχε ενταχθεί, το Φόρουμ για τον Διαπολιτισμικό Διάλογο (FID), αντιπροσωπεύει κυρίως τουρκόφωνοι μουσουλμάνοι σουνίτες - μόνο ένα μικρό τμήμα της μουσουλμανικής κοινότητας του Βερολίνου.

Επίτιμος πρόεδρος FID είναι η αμφιλεγόμενη ΗΠΑ-εξόριστος κληρικόςΦετουλάχ Γκιουλέν , ένας πρώην-σύμμαχος-γυρίζω-αιώνιο εχθρό του Τούρκου πρωθυπουργού Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, του οποίου η πρόωρη κηρύγματα από τη δεκαετία του 1990 περιέχει δηλώσεις για τον Ιουδαϊσμό και το Ισραήλ, που έχουν ερμηνευτεί ως αντισημίτες .

Ercan Karakoyun, ο διευθυντής του FID, απέρριψε την κριτική, λέγοντας ότι Γκιουλέν »άποψη της Δύσης, του Ισραήλ και των ΗΠΑ ήταν η κύρια άποψη που διαδίδεται από το κεμαλικό καθεστώς της Τουρκίας στη δεκαετία του '90".

Αν αποτύχουν να αυξήσουν € 43,5, εμπνευστές του σχεδίου λένε ότι θα προχωρήσει ούτως ή άλλως. € 10 εκ. θα αρκούσε για να χτιστεί μια βασική έκδοση του κτιρίου, και αν δεν καταφέρουν να επιτύχουν αυτό το στόχο, τα χρήματα που θα δαπανηθούν για έργα που «να συμβάλει στην κατανόηση μεταξύ των θρησκειών».



Serpentine pavilion 2014: the alien pod has landed ... on 14-tonne boulders – video

Serpentine pavilion 2014: the alien pod has landed ... on 14-tonne boulders – video

Storm Chaser Footage Captures Tornado Tossing House Into Air

Storm Chaser Footage Captures Tornado Tossing House Into Air

 

Just how powerful were the tornadoes that tore through Nebraska last week? Based on a newly released video, powerful enough to pull a house from the ground and toss it in the air. 
View photo
.
We're pretty sure Dorothy and Toto weren't inside, but it's still a nightmare straight out of Oz. Footage posted by The Weather Channel today, via TVNweather, shows the monster tornado lifting a house into midair and then sending it back to earth. 
The storm that devastated Nebraska on June 16 brought these dueling tornados, killed two individuals (a 5-year-old girl and a 74-year-old man), sent at least 19 to the hospital, destroyed nearly 50 homes, and damaged roughly 75 percent of buildings in the town of Pilger, according to the Associated Press. According to climatologist Al Ducher, the tornadoes were particularly powerful because of the strength of the pair in tandem, as "usually one tornado weakens and shrinks in such a situation." As of 8 p.m. Monday, one week after the storm, Pilger was re-opened to residents

Τρίτη 24 Ιουνίου 2014

Οι Έλληνες που τα Βάζουν με τους Πειρατές στη Σομαλία

Οι Έλληνες που τα Βάζουν με τους Πειρατές στη Σομαλία


Η φωτογραφία είναι ευγενική παραχώρηση του Πάνου Μωραΐτη.
Χρειάστηκαν αρκετές μέρες για να κανονίσουμε αυτή τη συνάντηση. Οι ιδιωτικοί ένοπλοι φρουροί που συνοδεύουν τα εμπορικά πλοία, προσφέροντας προστασία κατά των πειρατών, συνήθως παρουσιάζονται σαν εν δυνάμει δολοφόνοι. Αυτή είναι και η αιτία που δύσκολα θα σου μιλήσουν.
«Είναι δύσκολο να καταλάβεις τις συνθήκες που αντιμετωπίζουμε εκεί κάτω», μου λέει ένας πρώην ένοπλος φρουρός ο οποίος δέχτηκε να μου μιλήσει ανώνυμα. «Ο δικός μας ρόλος είναι καθαρά αποτρεπτικός. Το όπλο δεν το έχεις για να σκοτώσεις, αλλά για να προστεύσεις το πλήρωμα και το φορτίο. Δεν χρειάζεται να είσαι υπερβολικά σκληραγωγημένος, άμα είσαι εκπαιδευμένος κομάντο, μπαίνεις στο νόημα εύκολα. Το οικονομικό κίνητρο υπάρχει, όμως αυτό υπάρχει σε όλες τις δουλειές».  
Πώς αντιμετωπίζουν το θέμα αυτό όμως οι εταιρείες ναυτιλιακής ασφάλειας; Επικοινωνώ με τον Πάνο Μωραΐτη, διευθυντή στην Aspida Maritime, μία από τις πρώτες εταιρίες στον κόσμο που ασχολήθηκε με τον τομέα αυτόν. Στο τηλέφωνο είναι διστακτικός. «Ό,τι σχετικό άρθρο έχω δει, δίνει την εικόνα ότι ο ένοπλος φρουρός που ανεβαίνει στα εμπορικά πλοία στη Σομαλία είναι μισθοφόρος. Ή, ότι πρόκειται για κάποιον κακομοίρη Έλληνα, που εν μέσω κρίσης και απουσία επιλογών, αναγκάζεται να μπαρκάρει για να πολεμήσει τους Σομαλούς πειρατές, βάζοντας τη ζωή του σε κίνδυνο. Αλλά τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι», μου λέει.«Θέλω να μου εξηγήσεις πώς είναι», του ζητώ.
Το επόμενο πρωί τον συναντώ στο γραφείο του στην Γλυφάδα. Μου ξεκαθαρίζει ότι θα μιλήσουμε βασικά για την πειρατεία στα νερά του Ινδικού ωκεανού, λόγω της συχνότητας των περιστατικών εκεί κυρίως στα τέλη του 2008, αλλά και της ιδιομορφίας του τρόπου εκτέλεσής της, γεγονός που έκανε την παρουσία ενόπλων φρουρών στο πλοίο απαραίτητη.
«Πριν το 2008 δεν υπήρχε πειρατεία;» τον ρωτώ. «Σαφώς και υπήρχε», μου απαντά. «Ήδη, από τα τέλη του ’90, έχουμε καταγεγραμμένα περιστατικά, με απαγωγές και απαιτούμενα λύτρα, όπως γίνεται και σήμερα, αλλά τα ποσά ήταν πολύ μικρότερα τότε». Οι πειρατές της Σομαλίας όμως, ήταν οι πρώτοι οι οποίοι επιχείρησαν να επιβιβαστούν σε εμπορικά πλοία ενώ αυτά βρίσκονταν εν κινήσει και να κάνουν κατάληψη, κρατώντας το πλήρωμα αιχμάλωτο έναντι αντίτιμου.
Yπάρχουν πολλών ειδών πειρατείες, συνεχίζει ο Πάνος. Αλλιώς γίνεται στον Νίγηρα και διαφορετικά επιτίθενται στον Ινδικό ωκεανό οι Σομαλοί, ή στο Στενό της Μάλακκας, κοντά στις ακτές της Μαλαισίας και της Ινδονησίας, και γενικότερα στην νοτιοανατολική Ασία όπου αρκετα τπεριστατικά γίνονται έξω από λιμάνια. «Ως περιοχή υψηλού κινδύνου πλέον ορίζεται η περιοχή από το Σουέζ μέχρι τον Κόλπο του Ομάν, δηλαδή με το που περάσει ένα πλοίο τη διώρυγα και βγει έξω απ’ τα Αραβικά Εμιράτα και προς το νότο μέχρι το βόρειο άκρο της Μαδαγασκαρης», μου λέει.
Η περιοχή υψηλού κινδύνου. Τα κόκκινα εκπροσωπούν πειρατικές επιθέσεις οι οποίες έληξαν με την απόσπαση λύτρων, ενώ τα κίτρινα δείχνουν τις απλές απόπειρες από το 2007 έως το 2011.
Η σομαλική πειρατεία ξεκίνησε όταν ξένοι με πολλά αλιευτικά πλοία, μπήκαν στα χωρικά ύδατα της Σομαλίας. Παραδοσιακά η αλιεία ήταν ο τρόπος επιβίωσης των Σομαλών. Αφού δεν υπήρχε οργανωμένο κράτος και δεν υπήρχε ακτοφυλακή, οι ψαράδες άρχισαν να σχηματίζουν ένοπλες ομάδες για να τους εμποδίζουν. Σύμφωνα με έκθεση του ΟΗΕ, η πειρατεία προκλήθηκε εν μέρει από την παράνομη αλιεία αλλά και από την ριψη τοξικών αποβλήτων στα σομαλικά ύδατα από ξένα πλοία, με αποτέλεσμα οι Σομαλοί να μην μπορούν να ψαρέψουν.
Οι πρώτοι ένοπλοι φρουροί ανέβηκαν επάνω σε πλοία το 2009. Πριν από αυτό, τα ταξίδια ήταν «άοπλα», διότι δεν υπήρχε οργανωμένη σομαλική επίθεση στο βαθμό που υπάρχει σήμερα και διότι οι περισσότερες εταιρείες δεν είχαν τα κεφάλαια και την γνώση για το πώς να αποκτήσουν νόμιμα όπλα.
«Εμείς δεν έχουμε κάνει άοπλα ταξίδια από το 2011. Η Ελλάδα επιτρέπει στα πλοία με ελληνική σημαία να έχουν ένοπλους φρουρούς, μετά από συνθέτη διαδικασία, αλλά δεν υπάρχει κάποιο νομοθετικό πλαίσιο που να ορίζει τι πρέπει να έχει μία εταιρεία ναυτιλιακής ασφάλειας (PMSC) για να ιδρυθεί στην Ελλάδα. Γι’ αυτό και δεν υπάρχουν αμιγώς Ελληνικοί PMSCs. Το ζήτημα της οπλοφορίας είναι σύνθετο, διότι αρχικά πρέπει να βρεθεί ένας νόμιμος προμηθευτής όπλων, ο οποίος με όλες τις απαιτούμενες διαδικασίες και τα έγγραφα, να κάνει εξαγωγή, εισαγωγή και πώληση όπλων. Η αγορά το 2011 ήταν πολύ επισφαλής, διότι κάποιες εταιρείες αγόραζαν όπλα, ένας θεός ξέρει από πού και τα διοχέτευαν στη θάλασσα, το οποίο είναι άκρως παράνομο».
Σήμερα υπάρχουν 200 με 300 εταιρίες στον κόσμο, εκ των οποίων γύρω στις 80 είναι ελληνικών συμφερόντων. «Κάποτε η αγορά ήταν ξέφραγο αμπέλι, χωρίς να σημαίνει ότι και τώρα δεν υπάρχει κάποια χαλαρότητα στο χώρο μας. Απλά, ο πήχης για να είσαι 100% νόμιμος είναι ψηλά πλέον σε σχέση με αυτό που ήταν διότι η γραφειοκρατία έχει αυξηθεί πάρα πολύ. Πόλλες φορές έχω παρομοιάσει την δουλειά μας», μου λέει χαριτολογώντας ο Πάνος, «με το φαινόμενο του βίντεο κλαμπ και πιο πρόσφατα των σουβλατζίδικων. Το κάνει ένας και τρέχουν όλοι».
Είμαι περίεργη να μάθω αν αληθεύει η άποψη ότι ο ένοπλος φρουρός είναι μισφοφόρος. «Δεν ξέρουμε καταρχήν τι σημαίνει μισθοφόρος. Ο μισθοφόρος είναι κάποιος που πληρώνεται για να δρασει ως επιθετική δύναμη ή να είναι μέρος μιας επιθετικής δύναμης», μου απαντά ο Πάνος. «Από την άλλη, αυτός που έχει πάει κατά κύριο λόγο, συμβουλευτικά, για να βοηθήσει δηλαδή το ασφαλές πέρασμα ενός πλοίου από μια περιοχή κινδύνου και δρα μόνο αποτρεπτικά και αμυντικά, δεν είναι μισθοφόρος. Υπάρχουν βέβαια και αυτοί που θα ήθελαν να μπουν σε αυτή τη δουλειά διότι φαντασιώνονται ότι θα προσγειωθούν με αλεξίπτωτα στη Σομαλία και θα αρχίσουν να σκοτώνουν κόσμο. Είναι άτομα με την φαντασίωση του υπέρ-κομάντο. Εμείς τους αποκαλούμε ‘weekend warriors’. Έχουν φαντασιώσεις πολέμου, επειδή όταν ήταν μικροί, είδαν το Ράμπο κι έβαζαν κόκκινη κορδέλα στα μαλλιά. Αλλά αυτή είναι μια διεστραμμένη φαντασίωση η οποία δεν έχει καμμία θέση στη δουλειά μας».
Σύμφωνα με τον Δρ. Κωνσταντίνο Περρωτή, πρώην βατραχάνθρωπο και Δόκτορα Ψυχολογίας, οι επαγγελματίες ένοπλοι φρουροί πρέπει να έχουν πολύ χαμηλά επίπεδα στρες, κανένα σημάδι κατάθλιψης ή τρωτότητας, έτσι ώστε, σε ένα πολύ επικίνδυνο περιστατικό, να μην χάσουν τον έλεγχο. Πρέπει να είναι σοβαροί επαγγελματίες, να έχουν πειθαρχία, κίνητρο και φιλοδοξίες. Να είναι άνθρωποι καριέρας, να έχουν πολλά χρόνια στον χώρο, είτε στο στρατό είτε στις ειδικές δυνάμεις είτε σε εδαφική ασφάλεια. Αυτοί οι άνθρωποι θα βρεθούν για πολύ καιρό πάνω σε κάποιο πλοίο και είναι πολύ πιθανό να πρέπει να χρησιμοποιήσουν όπλα σε μια δύσκολη κατάσταση.
Η φωτογραφία είναι ευγενική παραχώρηση του Πάνου Μωραΐτη.
Ο Κωνσταντίνος Περρωτής υποβάλλει τους υποψήφιους επαγγελματίες ένοπλους φρουρούς σε διαδικασία εκτεταμένου ψυχογραφήματος προκειμένου να αξιολογήσει την ετοιμότητά του. Ο ίδιος είχε κατέβει στη Σομαλία παλαιότερα όταν τα ταξίδια ακόμα ήταν άοπλα. «Δεν έχω βρεθεί σε κάποιο πολύ βίαιο περιστατικό. Οι συνθήκες τότε ήταν ακόμα πιο δύσκολες και δεν υπήρχε συγκεκριμένη τακτική που έπρεπε να ακολουθήσεις. Σήμερα όμως έχουμε επαγγελματίες που γνωρίζουν τι ακριβώς πρέπει να κάνουν». Τον ρωτώ την γνώμη του για τις εταιρείες που ασχολούνται με το αντικείμενο στην Ελλάδα. «Υπάρχουν και κάποιες που είναι ‘τυχοδιωκτικές’, που προσλαμβάνουν προσωπικό που δεν βρήσκει δουλειά αλλού εύκολα και που δεν έχει σωστή προετοιμασία. Όταν κάποιος δεν είναι επαγγελματίας και μπει σε αυτή τη δουλειά με οποιονδήποτε άλλο τρόπο, θέτει σε κίνδυνο τόσο τον ίδιο όσο και το πλήρωμα το οποίο έχει κληθεί να προστατεύσει. Η παρουσία σωστών επαγγελματιών αποδείχθηκε 100% αποτελεσματική και αποτελεί τον έναν από τους δύο λόγους που μειώθηκαν τα περιστατικά πειρατείας. Ο άλλος είναι η ύπαρξη των ‘coalition forces’, των ναυτικών δυνάμεων στην περιοχή, οι οποίες εμποδίζουν τους πειρατές να βγουν έξω από την ακτογραμμή της Σομαλίας. Απόπειρες πειρατείας εξακολουθούν να γίνονται, όμως οι πειρατές όταν ξέρουν ότι υπάρχουν όπλα πάνω σε ένα καράβι, συνήθως φοβούνται και φεύγουν», μου λέει.
Λίγο αργότερα, συναντώ την Ηρώ Θεοφανίδη, εκπρόσωπο της εταιρείας ναυτιλιακής ασφάλειαςUNICS και μία από τις λίγες γυναίκες που δραστηροποιούνται στον χώρο. Ο πατέρας της,Ιωάννης Θεοφανίδης ή αλλιώς ο πατέρας των βατραχανθρώπων, ήταν ο άνθρωπος που δημιούργησε την πιο δυνατή Μονάδα Υποβρύχιων Καταστροφών και εκείνος που έφτιαξε τις πρώτες μεθόδους πειρατικής ενέργειας, της επιβίβασης επί των πλοίων, δηλαδή ό,τι ακριβώς κάνουν οι πειρατές. Της ζητώ να μου δώσει την δική της εικόνα για τις εταιρείες ναυτικής ασφάλειας στην Ελλάδα. «Η πίττα είναι μεγάλη και υπάρχει σκληρός ανταγωνισμός. Είναι επιλογή του καθενός το πώς θα κάνει τη δουλειά του, όμως αν συμβεί κάτι στην θάλασσα πρέπει να ξέρει να το διαχειριστεί. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να έχει το κατάλληλο άτομο στην κατάλληλη θέση. Οι άνθρωποι αυτοί πρέπει να έχουν σωστή αντίληψη της θάλασσας και να μπορούν να χειριστούν οπλισμό. Ο σκοπός των ενόπλων είναι να διασφαλίσουν την ασφάλεια του πλοίου, του πληρώματος, του φορτίου και την περιουσία του πλοιοκτήτη. Στη UNICS χρησιμοποιούμε πρώην βατραχανθρώπους και καταδρομείς, οι οποίοι έχουν υπάρξει “πειρατές”, για να ασκήσουν το επάγγελμα του “αντιπειρατή”. Διότι οι βατραχάνθρωποι είναι οι πλέον κατάλληλοι να κάνουν αυτή τη δουλειά και κυρίως, όπως έλεγε ο πατέρας μου, είναι “θαλάσσια ζώα”».
Ο Πάνος και η Ηρώ μου ξεκαθαρίσαν ότι οι πειρατές δεν έχουν καμμία σχέση με τρομοκράτες, αν και ορισμένοι θεωρούν ότι συνδέονται με την Αλ Σαμπάμπ, παρακλάδι της Αλ Κάιντα και την πιο θανατηφόρα τρομοκρατική οργάνωση της Ανατολικής Αφρικής. Σύμφωνα και με άρθρο που είχε δημοσιεύσει παλιότερα το Reuters, υπάρχουν υπόνοιες συνεργασίας χωρίς να υπάρχουν αρκετά στοιχεία που να το αποδυκνείουν.
«Γιατί να είναι τρομοκρατία, όμως, το να επιτεθείς σε μία ιδιωτική επιχείρηση, προκειμένου να βγάλεις κάποιο κέρδος; Είναι κλοπή και είναι απαγωγή. Δεν φοράνε εκρηκτικά για να ανεβαίνουν στο βαπόρι και το ανατινάξουν. Τους ενδιαφέρει καθαρά το κέρδος. Θέλουν το βαπόρι, να το κυριέψουν, να πάρουν τα λεφτά και μετά δρόμο. Εμπορική συναλλαγή».
Λίγες μέρες αργότερα επικοινωνώ με στέλεχος ναυτιλιακής ασφαλιστικής εταιρείας το οποίο μου μιλάει για το θέμα αυτό με την προϋπόθεση ότι θα διατηρήσω την ανωνυμία του. «Είναι σημαντικό να καταλάβεις γιατί τους λένε πειρατές και όχι τρομοκράτες», μου λέει. «Ένας εφοπλιστής μπορεί αυτή τη στιγμή να αγοράσει μια ασφάλεια η οποία θα πληρώσει τα λύτρα που θα ζητήσουν οι απαγωγείς. Ο ΟΗΕ και οι ΗΠΑ απαγορεύουν όμως οποιαδήποτε οικονομική συναλλαγή με τρομοκράτες. Κατά συνέπεια, αν θεωρούνταν τρομοκράτες δεν θα μπορούσε να υπάρξει οποιαδήποτε συναλλαγή μαζί τους».
«Η πληρωμή των λύτρων», συνεχίζει η πηγή μου, «δεν μπορεί να γίνει νόμιμα έτσι κι αλλιώς, διότι πρόκειται, επί της ουσίας, για μια παράνομη συναλλαγή. Όλες αυτές οι χώρες από τις οποίες πρέπει να περάσουν τα λεφτά έχουν νομικά εμπόδια στο να συμβεί κάτι τέτοιο. Οπότε ειναι λογικό να ακολουθούνται παράτυποι δρόμοι». «Συνήθως πώς πληρώνονται τα λυτρά;», ρωτώ. «Ανεβάζουν τα λεφτά στο αεροπλάνο πετάνε πάνω από το μέρος που βρίσκεται το πλοίο μαζί με τους πειρατές, τα πετάνε κοντά τους στην επιφάνεια της θάλασσας μαζί με μετρητές χρημάτων για να επισπευσθεί η διαδικασία».
Οι πειρατές, πάντως, σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε το Γερμανικό Οικονομικό Ινστιτούτο στο Βερολίνο (DIW), δεν είναι σίγουρο ότι λειτουργούν μόνοι τους. Μερικοί τοπικοί επιχειρηματίες, καθώς και αξιωματούχοι στην Πούντλαντ -αυτόνομη περιοχή της βορειοανατολικής Σομαλίας- φαίνεται ότι βρίσκονται πίσω από την πειρατεία. «Η πειρατεία δεν είναι μόνο μια προσοδοφόρα επιχείρηση για τους Σομαλούς», σημειώνει η έρευνα, «χάρη στην πειρατεία έχουν αυξηθεί δραστικά τα ασφάλιστρα, με αποτέλεσμα οι ναυτιλιακές ασφαλιστικές εταιρείες να έχουν τεράστια κέρδη, γεγονός το οποίο ευνοεί την συνέχιση της πειρατείας».
Η πειρατεία όμως πλέον έχει μειωθεί. Το 2013 έγιναν 9 επιθέσεις σε πλοία χωρίς επιτυχία όμως. Απόπειρες εξακολουθούν να γίνονται συνέχεια, αλλά η παρουσία των ενόπλων φρουρών αποτρέπει όλο και περισσότερο τους επίδοξους καταληψιες. Για πολλούς από τους Σομαλούς όμως ο πειρατής εξακολουθεί να θεωρείται ο ήρωας που πήρε το νόμο στα χέρια του απέναντι στις ξένες επεμβάσεις. Το πρόβλημα οπωσδήποτε δεν έχει λυθεί. Ο ένοπλος φρουρός αντιμετωπίζει τις συνέπειες και όχι τη ρίζα του πρόβληματος.

Προς το Αύριο

Προς το Αύριο

Ωρα για «πράσινη» ναυτιλία
Προς το Αύριο

Η ναυτιλία εκσυγχρονίζεται, τα πλοία «πρασινίζουν» και η θάλασσα γίνεται και πάλι γαλάζια. Αυτό είναι το οικολογικό όραμα ορισμένων ναυπηγών που ορθώνουν φουτουριστικά πανιά ικανά να εκμεταλλεύονται την αιολική ενέργεια, καθώς και ατελείωτες επιφάνειες φωτοβολταϊκών που ακολουθούν και «δαμάζουν» τον ήλιο.  Επιβατηγά και φορτηγά πλοία μεταλλάσσονται στα σχέδια και υπόσχονται ένα κρυστάλλινο αύριο.

Φουτουριστικό ιστιοφόρο
Λίγη από τη μαγεία του παρελθόντος θέλησε να προσθέσει στο σχέδιό της η πρωτοπόρος σε αιολικά συστήματα βρετανική εταιρεία B9 Energy Group και έτσι δημιούργησε ένα τρικάταρτο φορτηγό πλοίο. Το εντυπωσιακό φορτηγό θα διαθέτει κινητήρα με την υπογραφή της Rolls-Royce που θα λειτουργεί με φυσικό αέριο ή βιοκαύσιμα. Τα hi-tech πανιά έχουν σχεδιαστεί ώστε να ξεδιπλώνονται ή να μαζεύονται με το πάτημα ενός κουμπιού.
Σε αντίθεση με τα σημερινά φορτηγά, στην περίπτωση του φουτουριστικού ιστιοφόρου όλες οι διαδικασίες θα πραγματοποιούνται αυστηρά από τη γέφυρα του πλοίου χάρη σε ένα καινοτόμο σύστημα αυτοματισμών. Η δύναμη του ανέμου προσφέρει το 60% της ενέργειας κίνησης, κάτι που κατά την εταιρεία σημαίνει ότι η εξοικονόμηση καυσίμων θα είναι τεράστια.
«Οι καινοτόμες τεχνολογίες που αναπτύσσονται από την εταιρεία B9 είναι περισσότερο από ευπρόσδεκτες, καθώς δείχνουν ότι η ναυτιλία με χαμηλές εκπομπές ρύπων είναι εφικτή» αναφέρει χαρακτηριστικά ο βρετανός υπουργός Ναυτιλίας Μάικ Πένινγκ.

Ναύτες στον ήλιο
Μια σειρά από ηλιακά επιβατηγά τριμαράν και φορτηγά πλοία προτείνει η αυστραλιανή εταιρεία Solar Sailor με σκοπό να περιοριστούν δραματικά οι δαπάνες κίνησης.
«Οι εταιρείες εξόρυξης αναφέρουν ότι τα καύσιμα που απαιτούνται για τη μεταφορά ενός τόνου σιδηρομεταλλεύματος αγγίζουν το 90% του συνολικού κόστους»  αναφέρει ο γενικός διευθυντής της εταιρείας, Ρόμπερτ Ντέιν. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις πιέσεις που ασκεί ο Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας (ΙΜΟ) για την αύξηση της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων και τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και άλλων ρύπων κατά 25%-30% μέχρι το 2030, οδήγησε την εταιρεία στη δημιουργία πλοίων που κινούνται με τη βοήθεια κινητήρων εσωτερικής καύσης και φωτοβολταϊκών συστημάτων.
Ανάμεσα στα πρωτότυπα σχέδια των Αυστραλών συγκαταλέγονται ηλιακά δεξαμενόπλοια, τα λεγόμενα Aquatankers, και τριμαράν όπως το BayTri. Τα πρώτα αποτελούν υδροφόρα τάνκερ με ηλιακά κατάρτια με δυνατότητα ανάκλισης. Η φόρτωση και η εκφόρτωσή τους θα πραγματοποιούνται με τη βοήθεια μικρών πλωτών σταθμών, γνωστών και ως Single Point Moorings (SPM),  που θα συνδέονται με κεντρικές δεξαμενές μέσω ενός συστήματος χερσαίων και υποθαλάσσιων  σωληνώσεων. Σύμφωνα με την εταιρεία, τα ηλιακά κατάρτια εκτιμάται ότι θα οδηγούν σε εξοικονόμηση του συνολικού κόστους καυσίμων για την κίνηση του πλοίου της τάξεως του 40%-60%.
Το BayTri, χωρητικότητας 600 επιβατών, πάλι, χάρη στο γιγαντιαίο «λοφίο» φωτοβολταϊκών που φέρει στο επάνω μέρος του, μπορεί μέσα σε μόλις τέσσερις ώρες να συλλέγει αρκετή ηλιακή ενέργεια για την ηλεκτροδότηση ενός μέσου δυτικού σπιτιού για έξι ολόκληρες ημέρες. 

Υδροχόος του αλμυρού νερού
Ονομάζεται Aquarius (Υδροχόος) και αποτελεί την πρόταση της ιαπωνικής εταιρείας Eco Marine Power. Το φορτηγό πλοίο με τα αμέτρητα όρθια πάνελ φωτοβολταϊκών θα είναι σε θέση να εκμεταλλεύεται τόσο την αιολική όσο και την ηλιακή ενέργεια.
Σύμφωνα με τους υπευθύνους της εταιρείας, αν και το συγκεκριμένο concept αναπτύχθηκε αρχικά με πρότυπο τα μεγάλα δεξαμενόπλοια, θα μπορούσε παρ’ όλα αυτά να εφαρμοστεί και σε μικρότερα πλοία – π.χ., επιβατηγά και οχηματαγωγά φέρι μπόουτ, τουριστικά πλοιάρια και φορτηγά μικρότερου μεγέθους που πραγματοποιούν παράκτια δρομολόγια.
Βάσει του «πράσινου» σχεδίου, η στρατιά των φωτοβολταϊκών θα ελέγχεται εύκολα και γρήγορα μέσω ενός έξυπνου συστήματος ηλεκτρονικού υπολογιστή που, ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες, θα μετατοπίζει το βάρος της ενεργειακής παραγωγής από τον ήλιο στον άνεμο.
Αν όλα αυτά πραγματοποιηθούν, τότε θα μιλάμε για μια τραγική ειρωνεία: πετρελαιοφόρα που θα ταξιδεύουν χάρη στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Ταξίδι  πάνω σε  μαξιλαράκι… αέρος
Εναν πρωτότυπο τρόπο να περιορίσουν την κατανάλωση καυσίμων σκέφτηκαν οι ειδικοί της σουηδικής εταιρείας Stena Rederi AB, του Ινστιτούτου SSPA και του Πανεπιστημίου Τεχνολογίας Chalmers: επινόησαν ένα οικολογικό τάνκερ που στο κάτω μέρος του φέρει ένα προηγμένο σύστημα «λίπανσης» με… αέρα το οποίο του επιτρέπει να «γλιστρά» απαλά επάνω του. 
Το δεξαμενόπλοιο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου Stena E-max air, όπως ονομάζεται, χάρη στο θαυματουργό «μαξιλαράκι» αέρος, υπολογίζεται ότι καταναλώνει κατά 32% λιγότερα καύσιμα συγκριτικά με συμβατικά τάνκερ του μεγέθους του περιορίζοντας έτσι σημαντικά το ενεργειακό αποτύπωμά του.
Κάτι τέτοιο, όπως εξηγούν οι ειδικοί, συμβαίνει ακριβώς επειδή το σύστημα αέρινου «μαξιλαριού» περιορίζει σημαντικά την τριβή του τάνκερ με το νερό, όπως επίσης και την αντίσταση που συναντά εν πλω.
Στην ίδια λογική και άλλες εταιρείες έχουν παρουσιάσει παρόμοια σχέδια που επιτρέπουν σε πλοία να «πετούν» με κατεύθυνση ένα υγιές περιβάλλον.